November 28, 2011

Koleksi fotografi....beginner


Haha...
Dulu aku pernah buat jugak koleksi fotografi tapi semua foto tu cuma guna kamera digital biasa jer (Casio Exilim)...
Tapi yang ni semuanya foto dengan D3100....
OK , untuk koleksi first D3100 ni memang la tak nampak cun sangat...
Sebab semua foto ni masa mula-mula explore DSLR.....
Tapi nanti korang boleh la lihat improvement sikit dalam foto yang bakal saya letak nanti....
OK lets check it out~~~



Nikon D3100 first attempt...
Foto pertama yang nampak elok sikit masa awal-awal guna DSLR...
serius best tapi masih banyak perlu belajar....

DSC_0077

Ni foto pertama yang "bokeh"nya menjadi....(kalau tak silap)
Tapi korang boleh lihat aku takder watermark yang kekal lagi time ni...asyik berubah jer...


DSC_0073

Ni pun boleh kira time dah pandai buat bokeh dah....
Taklah susah sangat rupanya...kena pandai agak jarak dengan objek dan aparture mesti kena luas....


DSC_0094

Ni saja shoot dekat-dekat...
Memang tak clear/sharp sebab kalau nak shoot objek yang dekat kena beli lens macro...
Well, ada kawan aku cakap "out of focus"....sebenarnya bukan out of focus, tapi kitlens tak dapat nak fokus objek yang terlampau dekta...he is basically bagi pendapat berdasarkan apa yang kawan fotografer dia cakap, yes, memang senang kalau cakap jer, tapi kalau tau fakta jer, tapi tak tau nak handle, better jangan komen sangat la kan?? hahaha...no offense but aku hanya akan dengar tips daripada orang yang memang tera bab fotografer ...

DSC_0091
OK...ni bokeh yang superb dapat aku buat masa first sentuh DSLR....
Lagi jauh jarak objek dengan background, lagi menjadi "bokeh", that's the tips.....
(betulkan kalau silap fakta...huhuhu)
..and actually foto ni diambil masa tengahari, tapi nampak cam senja sebab aku dah edit colour secara melampau...hohoho...tapi sebab nampak ada "mood" so aku keep it like this laaa....

DSC_0089
Ni foto yang dah crop...jauh kot ular ni dengan aku.....
Kalau ada telephoto cun ni...boleh fokus muka ular tu dekat-dekat...huahuahua....

DSC_0096

Kucing...saper tak suka kucing????
Ni si ibu dia.....
Kucing ni makin tua makin tak manja sangat...
Kalau panggil tu kadang-kadang buat tak tau jerk....

Ok setakat ni jer dulu.....nanti aku tunjuk lagi foto secara berperingkat ...huhuhuh
Thanks for watching!!!

Terima kasih kerana sudi baca, assalam

4 comments:

  1. efa> Thanks....byk lg kena blaja psl fotografi ni...

    ReplyDelete
  2. eeeeeeeeeeeeeee...lawaaaaa semua shots tu. nk bersifu dgn ko la dik...hehehe :D

    ReplyDelete
  3. Redbloodsnow > Thanks...tp mana tera pon?? huhuhu...kalau nak blajar bab foto baik hoin mana2 group fotografer pro dlm FB.....sy pun join pastu tgk dan blaja dr foto2 expert situ...hehehe...sy masih amatur utk ajar org....

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen~~~