February 3, 2012

Pendapat aku tentang kualiti drama Melayu sekarang???

The glam is yours

Pendapat aku tentang drama Melayu sekarang ni????
Ok....

Dari segi plot, aku rasa banyak lagi drama Melayu yang klise....
Contohnya, mesti ada watak yang mempunyai hubungan dengan orang kaya dengan orang kurang berada....rasanya korang pun perasan tentang ni kan???
Cuma sesetengah drama jer yang dapat keluar daripada plot macam ni....
Hummm...ada ker???? Aku tak tau nak bagi contoh..... Nur Kasih boleh???huhuhu~~~

Kualiti gambar???
OK, bab ni aku kena bagi pujian....
Aku sebagai fotografi wannabe ni memang boleh nampak peningkatan sinematografi dalam drama kita ni...
Bukan setakat mood visual, tapi cara fokus kamera tu pun ada peningkatan.....

Dialog???
OK, klise!!!!! Tu jer......

Pelakon???
Boleh nampak sangat produser drama kita ni takut sangat nak ambil pelakon baru, balik-balik muka pelakon sama jer.....
Tak boleh ker ambil contoh dari drama-drama luar???
Boleh tengok banyak siri TV popular luar negara tu kadang-kadang amik pelakon baru atau kurang terkenal, tapi siri tersebut boleh jer pun kan???
Jadi tak logik la kalau ada pengarah drama bagi alasan amik pelakon sedia ada gara-gara takut drama gagal dapat sambutan penonton....


Terima kasih kerana sudi baca, assalam

8 comments:

  1. nk ckp satu jer..kebanyakan drama melayu lebih baik dr jalan cerita berbanding filem melayu..menyedihkan..

    ReplyDelete
  2. eszyamin> betul...filem seram melayu byk yg ngarut laaaa...huhu

    ReplyDelete
  3. sebab org melayu suka berdrama .

    ReplyDelete
  4. betol..plot cerita boleh agak..pastu adegan dengki-dengki, guna tok bomoh, mesti ada..sbb tu kalau aku nak tengok filem melayu fikir bnyk kali samada berbaloi ke tak..

    ReplyDelete
  5. sYafIk-wAy> Hahahaha...drama yg tiada kesudahan...

    ReplyDelete
  6. man yusoef> hahaha...betul2.....paling wajib babak makan dgn family...

    ReplyDelete
  7. pendapat saya bg pembikin filem melayu ni kena byk belajar...cuba ambil contah drama korea dan jepun yg menjadi kegilan remaja seantero dunia...walaupun bajet yg rendah skali pun mampu menarik perhatian penonton.mampu membuat penonton tertunggu2 kesudahan nya.lebih penting lagi pengakhiran nya tak pernah dapat dijangka penonton berbanding drama melyu,pada episod pertama dah dijangka jaln ceritanya.begitu juga penyanyi dr korea dn jepun,latihan mereka memerlukan 5 tahun atau lebih sebelum mampu bergelr penyanyi.bakat dan rupa sahaja belum menjamin mereka untuk bergelar artis,

    ReplyDelete
  8. kepelbagaian tema yg xde dlm drama melayu....belajar dr cerita korea dan jepun.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen~~~