December 7, 2017

Melancong ke Perth : Day 0

Post sebelum:

DAY 0 ( 11 NOVEMBER 2017 )

PEN - KUL - PEN

Assalam.

5 November 2017. Pulau Pinang mengalami banjir buruk selepas hujan tanpa henti selama 24 jam. Lebih kurang seminggu sahaja sebelum tarikh sebelum aku berlepas ke Perth. Jabatan metereologi umumkan Pulau Pinang akan mengalami hujan susulan. Aku dah mula risau ni. Bimbang jalan-jalan menuju ke lapangan terbang Pulau Pinang ditutup dan flight dibatalkan sebab cuaca buruk.

Penang banjir, pandangan dari Komtar.

Alhamdullillah. Pada 11 November cuaca agak baik. Hujan renyai-renyai semasa menuju ke lapangan Pulau Pinang. Pelancongan aku kali ni ditemani 3 rakan aku. Syam, Ujet dan Sazlee. Ini pertama kali aku melancong ke luar negara.

Kami tiba di Lapangan Terbang Pulau Pinang lebih kurang pukul 5pm rasanya. Jadual flight kami dari Pulau Pinang sepatutnya 6.30pm, tapi telah delay ke pukul 7.15pm kalau tak silap. Aku dah tak berapa ingat waktu-waktu penerbangan ni huhu. Perut kami pun dah lapar, flight ke Perth pula masih lambat. Jadi kami pun makan dulu siap-siap di McDonald .

Kiri, Ujet. kanan, aku.

Sazlee

Berapa minit lepas makan, kami terus check-in. Penerbangan dari Pulau Pinang ke KLIA2 walaupun lebih kurang satu jam saja tapi agak tak selesa disebabkan air turbulence. Kapal terbang asyik kuat bergegar. Aku harap tak teruk la macam yang aku pernah dengan dalam media social Facebook dulu tu. Salah satu kapal terbang Air Asia mengalami air turbulence yang sangat teruk sampai penumpang semua terguling sana sini, malah ada yang cedera.

Kapal terbang kadang kala tenang, kemudian bergegar balik. Kawan-kawan aku ada yang nampak risau, ada yang boleh tidur. Dasyat betul. Kapal terbang gegar kuat macam tu pun boleh tidur! Perhh! Penumpang lain pun aku tengok senyap saja. Tepat satu jam. Kami selamat juga mendarat di KLIA2. Lega rasanya.

Kami ada beberapa jam sebelum menaiki flight ke Perth pada pukul 12am. Walaupun baru saja lepas makan McDonald lewat petang tadi, tapi perut kami berempat dah mula lapar. Kami tahan saja lapar sebab sudah tempah makanan dalam penerbangan ke Perth.

Aku isi masa di KLIA2 sementara menunggu penerbangan seterusnya dengan menulis senarai ubat dan makanan yang kami bawa. Walaupun nanti pramugara/pramugari akan bagi satu borang declaration tapi ramai orang yang pernah melawat Perth bagi nasihat supaya tulis juga senarai barang-barang yang dibawa. Nanti mudah nak tunjuk kepada pegawai imigresen di sana kalau disoal.

Sedang menulis senarai ubat dan makanan.

Syam dengan gaya trademark "love" korean style.

Habis tulis senarai, aku keluarkan bantal leher dan rehat. Sakit leher tak hilang lagi semasa naik flight Pulau Pinang tadi. Lebih kurang satu jam setengah sebelum waktu penerbangan, Sazlee yang baru datang keluar dari tandas beritahu yang penerbangan kami sudah status “open” . Kami pun bergegas drop baggage, check-in dan berlari ke pintu gate. Kemudian aku sampai di pintu yang sangat ditakuti oleh peminjam-peminjam PTPTN. Masa ni aku masih ada baki tunggakan RM1k+++ . Kalaulah tak lepas pintu ni, memang naya aku.

Aku pernah baca status seorang ni yang bagi tips untuk masukkan passport dalam slot mesin dekat pintu imigresen tu sebab macam ramai orang mengalami masalah nak kesan passport situ. Beratus orang komen dan ada yang siap tag kawan. Macam susah sangat saja? Aku pun nervous juga, sebab pertama kali nak masukkan passport dalam mesin tu. Aku ikut saja arahan yang mesin tu nyatakan. Seminit dua saja dah selesai. Ehhhh….mudah saja kot, huhuhu…. Tapi passport Syam dan Ujet tak lepas pula. Terpaksa pergi ke kaunter imigresen dan akhirnya lepas juga.

Betul kata orang-orang yang pergi melancong sebelum ni katakan gate penerbangan KLIA2 terlampau jauh dari tempat check-in. Berpeluh jugalah badan ni masa sudah sampai dekat gate. Kelihatan sangat ramai orang Malaysia yang menaiki flight sama untuk bercuti ke Perth. Boleh kata semua bercuti dengan keluarga, kami berempat saja yang pergi dengan kawan-kawan.

Sebelum berlepas ke Perth.

Aku bercadang untuk tidur lepas makan lewat malam sikit, jadi aku peluk saja beg hand carry yang penuh dengan alat-alat fotografi. Risau juga nanti ada penumpang lain sumbat beg dan rosakkan lens dalam beg aku ni kalau diletakkan dekat tempat atas tu. Makanan kami tiba selepas hampir satu jam penerbangan berlepas rasanya. Aku beli Nasi Lemak Pak Nasser. Makanan kegemaran aku dalam banyak-banyak menu Air Asia. Minuman aku beli air mineral saja. Habis makan, kami diberi borang declaration. Ada juga sebahagian kotak kosong yang aku silap isi maklumat sebab tak berapa faham maksud soalan. Lantaklah. Aku dah migraine ni.

Ujet sedang mengisi borang declaration.

Aku tak cukup tidur sepanjang perjalanan hampir 5 jam setengah ke Perth sebab budak belakang tempat duduk aku ni menangis tak henti-henti dari mula terbang sehingga mendarat. Stress juga rasanya. Aku dah la jenis mudah terjaga dari tidur kalau ada sikit cahaya atau bunyi. Ni pula ada budak nangis kuat-kuat dekat belakang tak henti. Aku cuma dapat tidur mungkin kurang satu jam.

Beberapa minit sebelum mendarat, lebih kurang pukul 5am, sudah boleh nampak matahari. Perth walaupun sama waktu dengan Malaysia namun matahari terbit lebih awal. Pemandangan langit disebelah kiri sangat cantik! Langit tanpa awan, berlapis warnanya. Biru, oren, merah, kuning. Sayang tempat duduk aku betul-betul di tengah pesawat jadi tak boleh tangkap gambar langit tu dan tunjuk dekat korang.

Semasa nak mendarat, sekali lagi pesawat bergegar. Bersabar sajalah. Dah sampai Perth pun!

….bersambung entry seterusnya!

Terima kasih kerana sudi baca, assalam